۶ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 25

هفته‌نامه شماره ۵۷ | ۲۲اسفند ۱۴۰۲

سپهرپیام، گروه خبر: بهره‌برداری از مدرسه‌ای مختص دانش‌آموزان اُتیسم در همدان را می‌توان گامی در جهت اجرای عدالت آموزشی دانست. با آغاز فعالیت این مدرسه، دانش‌آموزان طیف اُتیسم نیز مانند سایر افراد می‌توانند در یک شرایط و محیطی که مناسب آنهاست به تحصیل خود ادامه دهند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان اظهار کرد: مدرسه اُتیسم همدان 1500 متر زیربنای آموزشی، 700 متر محوطه‌سازی، 120 متر دیوارکشی و 18 کلاس و اتاق دارد. سازه این پروژه بتنی است و ساخت آن از سال 97 آغاز شده که در حال حاضر مراحل پایانی تجهیز آن در حال انجام است.

حمید شیرازیانی با بیان اینکه 15 میلیارد تومان برای پروژه مدرسه اُتیسم همدان هزینه شده است، توضیح داد: بیش از چهار میلیارد تومان توسط مؤسسه خیریه نیک‌گلملن جمشید تهران و دو میلیارد تومان توسط بنیاد برکت در این پروژه هزینه شده و مابقی نیز به وسیله اعتبارات ملی و استانی تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مدرسه در منطقه ششصد دستگاه شهر همدان قرار دارد و مختص دانش‌آموزان طیف اُتیسم در تمام مقاطع تحصیلی است. این مدرسه اتاق تاریک، استخر آب درمانی و زمین بازی دارد.

 برخی دانش‌آموزان طیف اُتیسم در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان پیرامون وضعیت دانش‌آموزان اُتیسم در استان و افتتاح مجتمع آموزشی ویژه دانش‌آموزان طیف اُتیسم در همدان، اظهار کرد: آمار دقیقی از دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم نداریم چراکه برخی به علت اینکه مدرسه ویژه‌ای برای آنها نداشتیم، در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

طیبه محمدی گفت: در حال حاضر 25 دانش‌آموز اُتیسم در کنار دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در مدرسه‌ فعلی اُتیسم مشغول به تحصیل هستند. به طور قطع آمار این دانش‌آموزان بیشتر از این عدد است چراکه تاکنون مدرسه ویژه‌ای برای این طیف از دانش‌آموزان درنظر گرفته نشده بود، برخی از دانش‌آموزان دارای اختلال اوتیسم در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون مدرسه ویژه‌ای برای دانش‌آموزان اُتیسم در استان نداشتیم و این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی تحصیل می‌کردند اما در مدرسه ویژه دانش‌آموزان طیف اُتیسم تنها دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال حضور دارند.

محمدی با بیان اینکه مبتلایان به اختلالات اُتیستیک از نظر پردازش حسی متفاوت هستند، مطرح کرد: این افراد به علت اختلالات هیجانی، شدت و ضعف احساسات متفاوتی دارند و گاهی دچار بهم‌ریختگی می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم وجود اتاق تاریک در مدارس ویژه دانش‌آموزان اُتیسم، گفت: هدف از وجود اتاق تاریک این است که پردازش حسی و اختلالات هیجانی رفتاری دانش‌آموزان توسط کاردرمانگر و مشاور با استفاده از روش‌ها و فنون کاربردی کاهش یابد.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان با بیان اینکه محیط دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات اُتیسم باید امن و آرام باشد، مطرح کرد: این افراد نسبت به نور و سروصدا حساس هستند و سبک آموزش به این افراد متفاوت تر از سایر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های این دانش‌آموزان اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره در این مدارس اهمیت زیادی دارد. مشاوران در درمان کاهش اختلالات هیجانی، رفتاری این افراد کار کرده و کمک می‌کنند تا دانش‌آموزان بتوانند در فضای کلاس آرامش و توجه کافی را برای آموزش داشته باشند.

محمدی در رابطه با نیروی انسانی مورد نیاز برای آموزش دانش‌آموزان دارای اختلال اُتیسم، توضیح داد: در قسمت توانبخشی دچار کمبود شدید نیروی انسانی متخصص و مرتبط هستیم در حالیکه وجود نیروهای توانبخشی در مدارس با نیازهای ویژه برای پیشرفت آموزشی این دانش‌آموزان امری بسیار ضروری و مهم است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت مدرسه ویژه دانش‌آموزان طیف اُتیسم با وجود اینکه با کمبود نیرو مواجه هستیم، همواره تلاش کردیم تا خدمات مورد نیاز را به این دانش‌آموزان ارائه دهیم. تمام نیروهای مورد استفاده در این مدرسه نیروهای مرتبط با این حوزه هستند و سوابق آموزش به دانش‌آموزان اُتیسم را دارند.

محمدی در پایان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه مدرسه اُتیسم همدان در آینده نزدیک، بیان کرد: همه دانش‌آموزان اختلال طیف اُتیسم می‌توانند در این مدرسه ثبت‌نام کنند. تمام تدابیر لازم اندیشیده شده تا این دانش‌آموزان بتوانند در یک محیط امن و دارای امکانات کافی تحصیل کنند.


ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: