۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

هفته‌نامه شماره ۵۷ | ۲۲اسفند ۱۴۰۲

سپهرپیام، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در بسیاری مباحث مطرح‌شده درخصوص مشکلات راه‌آهن همدان مدیران استانی غایب هستند، زیرا پیگیری هر مسئله می‌شویم، با کار گره‌خورده و برزمین‌مانده مواجه‌ می‌شویم.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی ازجمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگ‌راه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری آن منطقه می‌شود که استان همدان نیز بنا به موقعیت استراتژیکی خود در منطقه از این قاعده مستثنا نیست و یکی از اصلی‌ترین این زیرساخت‌های توسعه به بحث زیرساخت‌های ریلی در استان‌ها بازمی‌گردد که این مهم از سال 83 در همدان با احداث خط آهن همدان- تهران آغاز شد، اما متأسفانه روند کُند اجرای آن منجر به این شد که بهره‌برداری از پروژه در سال 96 محقق شود.

البته طی سال‌های اخیر اجرای پروژه راه‌آهن همدان- سنندج و همدان- ملایر را می‌توان گامی بلند در مسیر توسعه دیار هگمتانه قلمداد کرد، اما نکته این است که متأسفانه با وجود این زیرساخت‌های توسعه‌ای، نقص در زیرساخت ایستگاه قطار فعلی همدان، نبود ساختمان برای اداره کل راه‌آهن غرب کشور و درعین‌حال کُندی پروژه‌های ریلی و همچنین ابهام در چگونگی انتقال ایستگاه مسافری به داخل شهر، این‌روزها سؤالات بی‌شماری در ذهن هم‌استانی‌ شکل داده است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به یک سال است که پیگیر مشکلات راه‌آهن استان هستیم، گفت: این پیگیری‌ها هم در وزارت راه و شهرسازی و و هم در سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی که در کلیت راه‌آهن غرب کشور وجود دارد مشکل چارت سازمانی است، گفت: با وجود استقرار این اداره کل در همدان، هنوز چارت سازمانی آن اعلام و ابلاغ نشده و این درحالی است که احتمال انتقال این اداره کل به کرمانشاه در پی پیگیری مجدانه استاندار و مدیران این استان نیز دور از ذهن نیست، حال آنکه در همدان شاهد پیگیری این موضوع نبوده و نیستیم.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: نکته بعدی اینکه از بدو امر یعنی از سال 96 در یک کار تبلیغاتی راه‌آهن همدان یک‌شبه و به‌صورت ناقص به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه درواقع افتتاح ناقص راه‌آهن همدان در آن مقطع زمانی جنبه رأی‌آوری برای دولت داشت و بسیاری از قطعات آن تکمیل نبود و حتی ایستگاه نداشت، اظهار کرد: درواقع پس از این افتتاح ناقص ساخت ایستگاه آغاز شد و طی دو سال ابتدایی عملیات اجرایی خوب پیش رفت و درحال حاضر برای تکمیل شدن به بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیمانکار فعلی این پروژه با توجه به افزایش قیمت‌ها اعتراضی را اقامه کرده و این اعتراض در دست بررسی است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی با اشاره به اینکه چیزی حدود 12 میلیارد تومان مطالبه پیمانکار است، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها متأسفانه پیمانکار با وجود خرید تجهیزات عنوان می‌کند که تا زمانی که 12 میلیارد طلب مذکور با وی تسویه نشود، امکان نصب این تجهیزات را ندارد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ایستگاه فعلی قطار با 80 درصد پیشرفت معطل مانده است، اذعان کرد: بر این اساس از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و درعین‌حال شرکت زیرساخت وابسته وزارت راه و شهرسازی پیگیر این مسئله شدیم تا در جهت تسهیل کار لایحه این پیمانکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد زیرا تا لایحه مذکور مورد بررسی قرار نگیرد، امکان گرفتن بودجه وجود ندارد؛ چراکه پیمانکار در اعتراض خود ادعای جبران خسارت داشته است.

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه مشکل بعدی راه‌آهن همدان به ایستگاه راه‌آهن فامنین بازمی‌گردد، تشریح کرد: پس از گذشت چهار سال از به‌اصطلاح افتتاح راه‌آهن همدان-تهران، فامنین حتی فاقد ایستگاه مسافربری است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بحث نیز پیگیری‌ها نشان داد که در انتخاب جایگاه ایستگاه اختلاف نظر وجود دارد، زیرا دو جایگاه درنظر گرفته‌ شده بود، بنابراین مقرر شد یکی از دو جایگاه تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه راه‌آهن بهار و لالجین نیز از دیگر مباحث مرتبط با راه‌آهن همدان است، تشریح کرد: در جلسه‌ای که پیگیر این موضوع بودیم، عنوان کردم اگر راه‌آهن همدان- سنندج نیز بدون ایستگاه افتتاح شود، به سرانجام ایستگاه راه‌آهن همدان و فامنین مبتلا خواهد شد.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه استقرار ایستگاه مسافربری و باری لالجین و بهار با توجه به بحث صادرات محصولات کشاورزی پیش از افتتاح راه‌آهن این مسیر یک ضرورت است، اذعان کرد: خوشبختانه بودجه خط آهنی که قرار بوده به سنندج منتهی شود، تأمین شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیگیر آغاز عملیات اجرایی خط آهن همدان به ملایر نیز هستیم، تشریح کرد: از آنجایی که این خط آهن اصلی‌ترین کریدور تردد باری کشور از جنوب به مرکز و غرب به حساب می‌آید، پس به‌دلیل موقعیت استراتژیکی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه به سرانجام برسد.

وی با بیان آنکه دراین‌بین مردم نیز با برخی زیرساخت‌ها و تقاطع‌های ناقص زده‌شده در مسیر راه‌آهن به‌خصوص در روستاهای حسام‌آباد و دینارآباد مشکل دارند،تصریح کرد: پیگیر شدیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل حل شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنکه درخصوص این تقاطع‌ها و زیرساخت‌ها پیمانکار باید در کار خود سرعت عمل بیشتری داشته باشد تا مردم فصل سرما با گل‌و‌لای دست‌وپنجه نرم نکنند، تشریح کرد: آنچه عنوان شد، تنها مشکلات حوزه خط آهن بود که خوشبختانه بخشی از آن‌ها در دست پیگیری برای حل شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث انتقال ایستگاه به داخل شهر نیز باید بگویم با توجه به شرایط بودجه‌ای تحقق این موضوع بسیار مشکل است، اذعان کرد: بسیاری از کارشناسان تحقق این پروژه را هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در وزارت راه و شهرسازی به صلاح نمی‌دانند، زیرا تملک اراضی کشاورزی و املاک در مناطقی همچون قاسم‌آباد یا حسن‌آباد هزاران میلیاردها تومان هزینه در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: از طرفی هم به اذعان کارشناسان در بسیاری از شهرها حتی ایستگاه‌های داخل شهر نیز بنا به شرایط و مشکلات، به خارج از شهر انتقال داده شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که پیگیری مدیران استانی را در مشکلات مطرح‌شده چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: متأسفانه در بسیاری مباحث مطرح‌شده مدیران استانی غایب هستند، زیرا پیگیر هر مسئله می‌شویم، با کار گره‌خورده و برزمین‌مانده مواجه‌ می‌شویم.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا وظیفه من نماینده است که به دنبال تحقق بودجه موضوعات مطرح‌شده باشم و یا آنکه این در حیطه وظایفی من است که به دنبال چرایی توقف پروژه و بر زمین ماندن آن باشم؟

وی با تأکید بر آنکه این موضوعات در حیطه وظایف ذاتی مدیران اجرایی است، تصریح کرد: همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، استاندار کرمانشاه و مدیران و مسئولان این استان به‌شدت به دنبال انتقال اداره کل راه‌آهن غرب کشور به این استان هستند، حال آنکه در این زمینه خبری از پیگیری استاندار و مدیران همدانی نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حتی بودجه 350 میلیارد تومانی خط آهن همدان- سنندج نیز به همت مدیران و نمایندگان استان کردستان محقق شد، اذعان کرد: متأسفانه دراستان شاهد هیچ‌گونه پیگیری نیستیم.

وی افزود: درحال حاضر اداره کل راه‌آهن غرب کشور فاقد ساختمان اداری است.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه مدیرکل راه‌آهن غرب کشور حتی فاقد یک اتاق است زیرا در پی تکمیل ایستگاه قطار اتاق وی به ستاد نیروی انتظامی اختصاص یافته، تشریح کرد: حال آنکه این اتاق برای ستاد نیروی انتظامی که وظیفه حفاظت و تأمین امنیت راه‌آهن غرب کشور را به طول 500 کیلومتر برعهده دارد نیز مناسب نیست.

حجت‌الاسلام فلاحی با تأکید بر اینکه اختصاص یک اتاق و یک خودرو دست دوم یقیناً با فعالیت ستادی نیروی انتظامی با این حجم از کار و شرایط کرونا هم‌خوانی ندارد، ابراز کرد: این درحالی است که یقیناً در استان همدان نیز املاک مازاد وجود دارد که قرار بود دولت ‌آن‌ها را واگذار کند؛ بنابراین تحقق این موضوع برای ساختمان اداره کل راه آهن غرب کشور و نیز ستاد نیروی انتظامی نیازمند همت مدیران استانی بوده که متأسفانه تاکنون مشاهده نشده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد مدیران استانی در پیگیری مشکلات حوزه راه‌آهن طی سال‌های اخیر نه‌تنها پیگیر مسئله نبوده‌اند، بلکه امانت‌دار خوبی نیز برای داشته‌های استان همدان نبوده و با عدم پیگیری و سهل‌انگاری، مزیت تثبیت‌شده اداره کل راه‌آهن غرب کشور نیز از دست خواهد رفت.


ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: