۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

هفته‌نامه شماره ۵۷ | ۲۲اسفند ۱۴۰۲

سپهرپیام، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان همدان میزان پیشرفت فیزیکی پروژه کنارگذر غربی همدان را چیزی حدود 66 درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت ریالی پروژه نیز 67 درصد است.

کنارگذر غربی همدان؛ پروژه‌ای که طی سال‌های اخیر همواره در پیگیری‌ها گویی زیر پونز قرارگرفته و دیده نشده‌است، حال آنکه در اهمیت این پروژه همین بس که استان همدان همواره از گذشته دور به‌عنوان یکی از مراکز مهم سیاحتی و کشاورزی در غرب کشور مطرح بوده و همجواری همدان با استان‌های قزوین، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، کردستان و زنجان عملاً استان را به‌ کریدور ترافیکی تبدیل کرده که این امر خود بیانگر لزوم توجه ویژه به بخش‌های زیربنایی به‌خصوص در حوزه راه‌های مواصلاتی است.

به همین منظور، سال‌ها پیش پروژه کنارگذر شرقی و غربی مورد مطالعه و اجرای آن‌ها در دستور کار قرار گرفت، به‌طوری‌که طبق این مطالعات، قرار بود کنارگذر غربی پل ارتباطی بین محور تهران- قزوین- همدان، قزوین- همدان، همدان- کرمانشاه و همدان- سنندج باشد.

این کنارگذر که در بدو امر مقرر شده بود در مساحتی 29 کیلومتری به اجرا درآید، هنوز بعد از گذشت بیش از 9 سال اندر خم یک کوچه بوده، حال آنکه کرم‌رضا پیریایی، استاندار وقت در آبان‌ماه سال 89 در زمان کلنگ‌زنی این پروژه، آن را نشان‌دهنده نگاه ویژه وزارت راه و ترابری در آن بازه زمانی به استان همدان دانست و عنوان کرد: اجرای برخی از پروژه‌ها باید زودتر و درگذشته انجام می‌شد تا گره ترافیکی شهر همدان که بخش عمده‌ای از ترافیک غرب کشور را تحمل می‌کند حل شود که با اجرایی شدن این کنارگذر، این مهم محقق می‌شود.

اما همانطور که گفته شد با گذشت 9 سال از زمان کلنگ‌زنی این پروژه مهم هنوز حتی از میزان پیشرفت آن اطلاع دقیقی وجود ندارد، چراکه صادق وجدی، مدیر منطقه غرب و شمال غرب شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بهمن‌ماه سال 96 از بهره‌برداری عملیات تکمیلی کنارگذر غربی همدان تا خردادماه 98 خبر داد.

اما این پروژه در بهمن 98 نیز به بهره‌برداری نرسید، زیرا سوم بهمن‌ماه سال جاری سید سعید شاهرخی، استاندار همدان در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی از کندی پیشرفت کار و عدم تحقق وعده داده شده، انتقاد کرد، پس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره با سید محمود زمانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان همدان با بیان اینکه کنارگذر غربی، معبری به مساحت 27.5 کیلومتر را شامل می‌شود که 15 کیلومتر آن آسفالت شده، گفت: آسفالت‌ریزی این پروژه به‌صورت سه‌لایه انجام شده‌است.

سید محمود زمانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیز پیمانکار از کیلومتر 15 تا 18 این طرح مشغول به کار است، افزود: در این پروژه دو تقاطع بزرگ در مسیر و یک تقاطع نیز در ورودی آن تعبیه شده‌است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 66 درصد است، تصریح کرد: پیشرفت ریالی پروژه نیز 67 درصد است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان همدان در پاسخ به این سؤال که میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به این پروژه طی سال جاری چقدر بوده‌است، ادامه داد: این مهم در حوزه اختیارات بنده نیست و می‌بایست در این زمینه سازمان برنامه و بودجه پاسخگو باشد.

زمانی با تأکید بر اینکه معمولاً اعتبارات در نظر گرفته‌شده تخصیص می‌یابد، عنوان کرد: در خصوص پیش‌بینی زمان بهره‌‌برداری از پروژه نمی‌توانم اظهار نظری بکنم، زیرا شرایط در کشور ثابت نیست که بتوان چیزی را پیش‌بینی کرد اما سعی می‌کنیم که در موعد مقرر شده پروژه را تحویل دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که عملیات اجرایی این پروژه از چه سالی آغازشده، اذعان کرد: این پروژه طی دو مرحله انجام‌شده؛ در مرحله نخست کار به دلایل مختلف متوقف و پیمانکار موضوع ماده 48 قرارگرفته و بار دیگر از طریق برگزاری مناقصه پیمانکار جدید ادامه کار را پیگیری کرده‌است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان همدان افزود: بر این اساس بخش اصلی کار از مرحله دوم پروژه یعنی از سال 95 آغاز شده‌است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت ویژه و منحصربه‌فرد استان همدان در غرب کشور که شاهراه ارتباطی 6 استان بوده و با توجه به اینکه تاکنون در زمینه‌های زیرساخت و جاده‌ای رشد خوبی داشته، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این زمینه هنوز فاصله زیادی دارد که یکی از راه‌ها برای ترمیم این نقص اتمام کنارگذر‌های تعریف شده در استان به‌خصوص کنارگذر غربی است، چراکه این کنارگذر به لحاظ موقعیت مکانی تأثیر شگرفی در توسعه گردشگردی خواهد داشت، پس انتظار می‌رود مسؤولان مربوطه دراین‌باره تدابیر مناسب و در خور همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بیندیشند.

ناگفته نماند، به دلیل موقعیت خاص همدان که موجب شده این استان به‌عنوان شاهراه ارتباطی استان‌های جنوب و غرب کشور، شرق به غرب و جنوب غرب کشور مطرح شود، همچنین وجود واحدهای بزرگ صنعتی ازجمله ذوب آهن اسدآباد، فولاد ویان، صنایع پتروشیمی، صنایع مصالح ساختمانی و همچنین قرارگرفتن در مسیر کریدوری غرب کشور و آزادراه کربلا به نظر می‌رسد که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، بررسی و رسیدگی بیشتر دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد که با توجه به موقعیت خاص استان در منطقه غرب کشور، آینده روشنی را پیش روی خود خواهد دید، اما دراین‌بین عدم اتمام پروژه‌ای به مساحت 27.5 کیلومتر طی 9 سال و پیگیری‌ نکردن آن از سوی مدیران متولی و نماینده مردم شهرستان کبودراهنگ به‌عنوان شهرستان ذی‌نفع بسی جای تأمل‌ دارد.


ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: